23 mar

Att tjäna genom musik

Rockskolan på torsdagar, sång och spel på gudstjänsterna och en av skaparna bakom påskmusikalen ”Varför?”. Musiken är definitivt något som engagerar Ulrika Gustafsson. Men hur har det blivit så och vad har musiken för betydelse i hennes liv?

- Musiken har alltid legat mig varmt om hjärtat och varit en viktig del i mitt liv, men när jag kom till Korskyrkan kunde jag verkligen blomma ut i den gåvan och använda den som en del i mitt tjänande, berättar Ulrika.

- Jag känner att jag får vara ett redskap och användas på det sätt Gud tänkt. Att engagera mig i musiken ger mig så mycket kraft och glädje tillbaka.

Flera av de låtar som församlingen sjunger i korskyrkan har Ulrika skrivit, både text och musik. Genom texterna vill hon förmedla delar av sitt liv och visa vem Gud är. Det blir också ett sätt att evangelisera.

- Livet innehåller både toppar och dalar, men det är i dalarna som orden kommer till mig. Genom musiken kan jag sen dela med mig av mina upplevelser.

Ulrika berättar att hon genom sitt engagemang också vill förmedlar vikten av att ta till vara på sina gåvor, oavsett vilka de är.

En närmare relation till Gud

Ulrika beskriver att tjänandet stärker hennes relation till Gud och att sången fungerar som en slags kommunikation med Gud.

- Jag tror att man blir en helare människa av att tjäna Gud och av att förstå sina gåvor. Det stärker relationen och gör att jag kan strunta i vad andra tycker om mig. Ibland måste man så klart bromsa upp och vara lyhörd för vad Gud vill. För det är framför allt när jag kör på efter eget bevåg som jag blir trött. När Gud är med är tjänandet däremot en källa till kraft och glädje!

- Det är helt enkelt viktigt att låta Gud köra och lita på Honom, avslutar Ulrika.