15 feb

Att tjäna som ledare för Alphakursen

Emelie Eliasson är något av en veteran i Alphasammanhang. Sedan hon kom till tro för fem och ett halvt år sedan har hon varit ledare för sju terminer av Alphakursen. Men vad är det som driver henne?

En Alphakurs är en grundkurs i kristen tro och har varit ett stående inslag i Korskyrkans kalendarium i över tio år. Men vad är det som gör Alpha så speciellt? Och hur är det att engagera sig ideellt i en församling? Dessa två frågor ville jag reda ut och stämde träff med Emelie Eliasson, en av Korskyrkans ledare på Alphakursen.

Har Alpha på hjärtat

– För mig är det otroligt viktigt hur varje deltagare blir bemött, att man får ett öppet bemötande och känner sig accepterad. Jag säger det utifrån egna erfarenheter. Före jag själv gick en Alphakurs hade jag inte utövat min tro på något sätt, trots att jag var uppvuxen i en kristen familj. Därför kan jag relatera till hur det känns att komma som ny till en kyrka och känna att allt är ovant, berättar Emelie.

En kväll på Alphakursen börjar alltid med en bit mat. Kastrullerna står framme och borden är dukade när deltagarna trillar in genom i entrén.

– Det är jätteviktigt att man får känna sig hemma! Alpha är en plats där man får träffa vänner. Man ska få tycka vad man vill och fråga vad man vill, utan att bli utbuad eller utkastad.

En stor del av kvällen ägnas åt diskussioner och samtal. Det är högt i tak och det finns alltid gott om plats för frågor. För Emelie är det viktigt att varje fråga tas på allvar och hon kan känna ett ansvar för hur varje fråga hanteras.

– Jag brukar tänka på hur det hade varit om Jesus satt med. Han hade aldrig fördömt någon eller himlat med ögonen eller dumförklarat någon, utan enkelt berättat, ”så här ser jag på saken”.

Emelie berättar att Alpha är ett engagemang som ligger varmt om hjärtat. Samtidigt kan det vara med skräckblandad förtjusning som hon ser fram emot varje ny termin. Man kan ibland känna sig otillräcklig för uppgiften.

– Jag har ingen teologisk utbildning, vem är då lilla jag? Men jag brukar be en bön till Gud inför varje kurstillfälle och säga att, ”Du får ta hand om det här nu”.

Vad innebär tjänandet i församlingen?

Enligt Emelie är tjänandet i församlingen en naturlig del av att vara troende. Hon poängterar vikten av att tjäna på ett sätt som ger glädje.

– Någon kanske tycker att det vore en mardröm att hälsa välkommen på söndagarna,  men att det skulle vara helt okej att diska efter kyrkkaffet. Om du tycker att något är jättejobbigt, så gör inte det!

Att arbeta ideellt i församlingen är något som gör tron mer levande, enligt Emelie.

– I tjänandet får jag fokusera på någon annan. Det ger perspektiv på mitt eget liv och Gud gör något med oss när vi tjänar. Men vissa tider i livet kanske det inte är möjligt att engagera sig i samma utsträckning, och det måste också få vara helt okej.

Jag frågar henne hur det känns att efter en hel dags arbete ge sig iväg till kyrkan och dra i en kvällskurs på två och en halv timme. På det råder det ingen tvekan, och hon svarar med ett brett leenede.

- Efteråt går jag därifrån med frid.