lördag
09 apr

Musikglädje på Rockskolan

Ljudet från trummor, synth, bas, elgitarr, piano och sång fyllde kyrksalen när Rockskolan övade i torsdags. En av ledarna, Ulrika Gustafsson räknar högt för att hålla takten. Barnen, som är från 10 år och uppåt, spelar koncentrerat och med mycket glädje.

Dagens åtta deltagare i Rockskolan sitter i kyrkbänken och lyssnar på Ulrika Gustafssons genomgång av kvällens övning. Idag är det en nyskriven funklåt av Ulrika som står på spelschemat. Barnen får sina instrument tilldelade och hoppar snabbt upp på scenen för att provspela och testa mikrofonerna.

Ulrika och Mattias Skaghammar, som är Rockskolans andra ledare, hjälper barnen att komma till rätta med instrumenten. Det märks att de är otåliga på att komma igång och spela.

- Tanken med Rockskolan är att ge alla en möjlighet att lära sig spela och sjunga utan krav, berättar Mattias. För att vara med i Rockskolan krävs inga förkunskaper och deltagarna får prova på flera olika instrument.

-Sen gillar vi själva musik och den musikglädjen vill vi sprida till barnen, fortsätter Mattias.

Mattias och Ulrika startad Rockskolan år 2011. Sedan dess har låtar från flera olika musikstilar spelats och framförts. I slutet av terminen kommer det bli en liten konsert där Rockskolan spelar upp det de har övat på under terminen.