25 maj

Vanor längs vägen för Otto Ardeby

Under våren har Korskyrkan en predikoserie om andliga vanor. Hur kan det fungera i praktiken? Vi har pratat med en av församlingens medlemmar, Otto Ardeby, för att höra vilka vanor han har arbetat in i sin vardag.

– Bön och bibelläsning är ju grunden, men det bör yttra sig på andra sätt också, säger Otto Ardeby och fiskar upp lite mer sås med naan-brödet. Vi sitter på Tandoori House och samtalar om andliga vanor, temat för vårens predikoserie.

Otto berättar att han tycker om att stiga upp före resten av familjen på helgerna och i lugn och ro läsa bibeln över en kaffekopp. Oftast väljer han att fokusera på ett kapitel i taget. Han väljer ut en vers som får sammanfatta kapitlet och skriver sedan ned den i en liten bok. Det här gör han dels för att han har lättast att komma ihåg saker han skriver ned och dels för att han då måste studera texten lite noggrannare för att hitta just den rätta versen.

– Jag har också börjat använda bibelreferenser som lösenord i vissa datorsystem, avslöjar han.

– Till exempel ”1Kor15:20-21” är tillräckligt krångligt för att det ska anses som ett säkert lösenord, och efter en tid har jag memorerat vad som står i de versarna.

För bönelivet har Otto ytterligare några knep. Han har en liten inplastad papperslapp med böneämnen på, det här fungerar som minneslista. Efter hand som saker löser sig eller blir inaktuella uppdaterar han lappen. Ofta passar han på att be när han cyklar till jobbet.

– Några andra andliga vanor som jag prioriterar är gudstjänsten och cellgruppen. Det finns gånger då jag inte tycker jag har tid eller ork att gå dit, men det är sällan som jag ångrat mig efteråt.

Ottos tips för den som inte redan har en rutin för sina andakter är att ha en bestämd plats för den och förvara sin bibel där. Då behöver man aldrig leta efter den.

– Det finns motstånd mot vanor, men även glädje i att lyckas arbeta in en rutin. Man får jobba lite i början för att få en vana, avslutar han.

Foto: Otto Ardeby tillsammans med sin familj på temakvällen Världens fest i våras.