17 aug

Vem är Linda Newman?

Flera år av Bibelskola och arbete och team i två församlingar. Korskyrkans nya ungdomspastor har gått en rak väg framåt för arbetet i Guds rike.

– Jag har alltid varit ledare, så länge jag kan minnas. Med de orden börjar Linda Newman sin berättelse om hur hon kom till Karlstad. Linda är Korskyrkans nya ungdomspastor och har precis lämnat bruset i storstaden för tjänsten i församlingen.

Jag ringer Linda precis klockan ett, det är då vi har bokat in vår intervju. Det är mycket att göra för den nyinflyttade Stockholmaren och hon har en hel del att hinna med och sätta sig in i. Jag vill ta reda på var Linda kommer ifrån och hur hon hamnade i Karlstad. Hon berättar med saklighet, lugn och fantastiskt välformulerade meningar.

– Det har betytt mycket för mig att bli bekräftad av andra kristna, berättar hon. Redan som tonåring blev hon uppmuntrad som ledare av de äldre i sin hemförsamling. De satte olika uppgifter och ansvarsområden i händerna på henne och längs hela vägen gav de henne sitt stöd genom träning, pepp och handledning.

– Jag insåg tidigt att jag måste söka Gud. Om jag ska kunna undervisa, till exempel i söndagsskolan, måste jag läsa Bibeln och fördjupa mig. Det här har lett till att jag är den jag är idag och att min relation till Gud ser ut som den gör.

Bibelskola, både värst och bäst

Vid tjugo årsålder valde Linda att läsa ett år på Bibelskola. Hon hade blivit inspirerad av en tjej sa till henne att Bibelskola var det bästa och det värsta hon gjort i hela sitt liv.

Det blev precis så för mig också. Jag blev tvungen att släppa ut Gud ur min låda och låta Honom visa mig vem han verkligen är. Jag blev tvungen att arbeta på högmod och min förmåga att samarbeta med andra, särskilt andra som också är tydliga ledare. Framförallt fick jag lära mig att ledarskap innebär att tjäna andra.

Efter Bibelskolan upplevde Linda att Gud ledde henne till att göra ett teamår. Först tyckte hon att det var klyschigt, att först gå Bibelskola och sedan teama, men Gud verkade tycka att det var en utmärkt idé.

Teamåret gav riktning

Under teamåret gick Linda in i en roll som än mer kännetecknades av att betjäna och växa. Då Bibelskolan hade varit en inåtriktad process blev teamåret en tid för utåtriktad förändring.

– Vi var ett team på tre tjejer och det var så otroligt roligt! Vi fick se Gud göra saker och jag insåg att det här ville jag göra under resten av mitt liv! Jag landade i att om det här är på riktigt och Jesus kommer snart, då vill jag förbereda för hans ankomst!

Efter tiden i Halmstad fick Linda en deltidstjänst som ungdomsledare i Söderhöjdskyrkan. Ett halvår senare började hon att studera ledarskap och teologi på ALT.

– Jag fick en profetia före jag började Bibelskolan. Det var en kvinna som kom fram till mig och sa att hon såg en rak väg framför mig. Det verkar som att den raka vägen har varit den jag lever i idag.

Träffa Linda!

Vill du lära känna Linda ännu bättre? Passa på att hälsa på henne nu på söndag. Då kommer hon att avskiljas till sin nya tjänst och det blir en stund av förbön för all personal i församlingens arbetslag.